środa, 30 grudnia 2015

Mundur Battlestar Galactica

Ostatnio dość często ludzie pytają mnie o to w jaki sposób zrobiłem swój mundur do Battlestar Galactica oraz ile mnie to wszystko kosztowało. Pomysł co prawda zrodził się i został wykonany dwa lata temu na potrzeby Pyrkonu na który powiedziałem że muszę zrobić coś dla własnego samozadowolenia i całej tej imprezy, oraz jako promocja grupy Solaris VII i samego Full Thrusta. Pamiętam że chłopaki od Battletecha przebrali wtedy Jantas za pilota mecha więc ogólnie było kostiumowo. Należy również dodać że chyba każdy miłośnik space opery, kosmicznych batalii itp chciał się kiedyś poczuć jak prawdziwy admirał dowodzący gwiezdną flotą. Tak również było i w moim przypadku. Postanowiłem więc dzisiaj ułatwić niektórym zadanie skompletowania własnego munduru, opisać cały proces realizacji tego przedsięwzięcia oraz pokazać skąd czerpałem pomysły, inspirację na użyte elementy i ile to wszystko razem mniej więcej kosztowało.

A więc wracając do korzeni samego pomysłu nie trzeba chyba tu za dużo mówić że spośród seriali ScFi jestem również fanem takiego klasyku jak Battlestar Galactica. W połączeniu z Full Thrustem i Pyrkonem postanowiłem zostać admirałem Gwiezdnej Floty ! Oczywiście w fazie rozmyślania nad tym który mundur wybrać spośród licznych filmów i seriali nie poprzestałem na samym BSG. Myślałem również o mundurze oficerskim ze Star Wars, uniformie z Royal Manticoran Navy czy nawet zaczerpnięciem pomysłu z jakiejś gry komputerowej np. Freespace i mundur Admirała Petrarcha. Wybór padł jednak na Battlestar Galactica, bo ten mundur podobał mi się najbardziej.
Na początku chciałem pójść na tak zwaną łatwiznę i zacząłem szukać możliwości wypożyczenia gdzieś w okolicy czy nawet w internecie na terenie kraju. Rozczarowaniem jednak było to że nigdzie takiej możliwości nie znalazłem. Cóż, najwyraźniej nie jest to zbyt rozwinięty biznes w naszym kraju, a szkoda.

Kolejnym więc krokiem była próba zakupu owego munduru. Niestety taka opcja również nie jest dostępna na terenie kraju. Nie znalazłem za bardzo takich sklepów czy nawet na allegro. Jedynie cywilizacje zachodnie oferują taki luksus, ale jest to na zdecydowanie nie polską kieszeń.

Widziałem różne oferty na e-bay, w sklepach internetowych itp, głownie z USA jednak ceny wahały się od 200$ do 400$ + koszt przesyłki, a natrafiłem nawet na firmę która wykonywała stroje właśnie na potrzeby serialu i tam dwa lata temu koszt takiego oryginalnego munduru wynosił od 1200$ do 1600$. Gdyby ktoś nie zauważył ceny są w dolarach. Należy przemnożyć przez około 3,5 zł do 4 zł za dolara w zależności od kursu. Jest to zdecydowanie poza zasięgiem szarego, polskiego kowalskiego.

Przeglądając jednak te wszystkie oferty postanowiłem w końcu spróbować samemu wykonać taki mundur. Z góry było wiadome że nigdy nie będzie on wyglądał tak jak filmowy oryginał, ale co tam, liczy się chęć i to jak inni ocenią efekt końcowy. Myśląc nad tym z jakich elementów by tu zrobić taki mundur sporządziłem pewnego rodzaju listę rzeczy które wchodzą w skład takiego munduru. Były to przede wszystkim:
- Mundur (część górna)
- Spodnie (część dolna)
- Pas
- Haftowana naszywka z Battlestar Galactica
- Dystynkcje
- Mundurowe guziki
- Buty

Poszukiwania zamienników wszystkich wymienionych wyżej elementów szło różnie. W pewnym momencie natchnęło mnie to że sam kształt tz rodzaj zapięcia na bok, stójka itp są bardzo podobne do bluzy kucharskiej. Przejrzałem różne zdjęcia i rzeczywiście można było w prosty sposób uzyskać podobny efekt. I tak postanowiłem użyć takiego materiału jak bluza kucharska jako podstawy pod cały mundur. W dość szybki sposób nawiązałem kontakt z firmą zajmującą się w okolicy produkcją takich bluz kucharskich dla firm gastronomicznych. Przygotowałem na komputerze projekt wersji trochę zmodyfikowanej bluzy kucharskiej który omówiłem na miejscu z właścicielką, która stwierdziła że da się coś takiego zrobić i że nigdy by nie pomyślała o wykorzystaniu w taki sposób owej bluzy kucharskiej.

Zmiany polegały głownie na usunięciu jednego rzędu guzików, pozbyciu się bocznej kieszonki na sam do końca nie wiem co, oraz wstawieniu z przodu kieszeni jak na mundurze. Nie udało się natomiast wykonać na ramionach tego naszytego materiału. Sama właścicielka również patrząc na grafiki zaproponowała kilka udogodnień jak choćby użycie grubszego materiału który był w ofercie oraz wykonanie dłuższych rękawów które następnie zostały podwinięte i obszyte lamówką, tak jak w mundurze.
Wykonanie munduru czyli zmodyfikowanej bluzy kucharskiej kosztowało mnie około 120 zł. Za same wprowadzone modyfikacje porównując do ceny podstawowej zapłaciłem około 40 zł. Historia jednak z tą firmą się nie kończy bo okazało się że firma ta wykonuje również hafty z np logiem firmy na bluzach itp. Od razu więc postanowiłem zapytać o możliwość zrobienia naszywki z Battlestar Galactica. Wystarczyło dostarczyć grafikę lub żeby było taniej projekt w formacie wektorowym który był obsługiwany przez maszyny. Wybrałem oczywiście drugą opcję. Sam zaprojektowałem w trialowym Corelu grafikę wektorową i poprosiłem o wyhaftowanie naszywki na kawałku materiału z rzepą, tak by dało się ją przyczepić i odczepić z munduru.
Stworzona w ten sposób naszywka kosztowała mnie około 30 zł z przesyłką. Z resztą elementów poszło już zdecydowanie prościej. Dolna część to nic innego jak dokupione gdzieś na ruskim targu pod kolor czarne spodnie garniturowe - koszt około 50 zł. Pas również koloru czarnego, materiałowy, zakupiony o ile dobrze pamiętam przez allegro za jakieś 10zł - 15 zł. Buty też garniturowe, czarne, ładnie na picuś glanscuś wypastowane. W końcu oficer musi mieć też trochę stylu. Reprezentuje sobą okręt. W tym przypadku miałem swoje własne więc nie było potrzeby kupować. No i na końcu zostały mundurowe guziki i dystynkcje które kupiłem w jednej z ciekawszych pasmanterii które odwiedziłem w tym celu podczas moich poszukiwań. Tak, zarówno mundurowe guziki jak i elementy symbolizujące dystynkcje to ładne guziki kupione w pasmanterii. Koszt około 20 zł.
Podsumowując cały kosztorys tego przedsięwzięcia za wszystkie elementy użyte do realizacji munduru z Battlestar Galactica zapłaciłem około 230zł 240 zł czyli coś około 70$. Jest to zdecydowanie mniej niż u wcześniej wspomnianych przeze mnie sprzedawców. Co najciekawsze efekt przeszedł moje oczekiwania. Byłem na prawdę zadowolony z tego jak całość się prezentuję. Największego uroku który zdecydowanie wzmocnił efekt końcowy munduru dodały oczywiście guziki i naszywka z BSG. dopiero po ich dołączeniu widać było to coś. Korzystając z okazji na Pyrkonie u jednego z profesjonalnych fotografów w ramach konwentu zrobiłem sobie pamiątkowe zdjęcie.
  

4 komentarze:

  1. Kontakt do firmy jeszcze daj :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli jesteś zainteresowany to czemu nie: www.arthaft.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiesz co, świetna robota :)
    Pomyślałem sobie, by sprawić sobie mundur z EVE Online, ale znaleźć coś, co by podchodziłoby pod tamtejsze stroje graniczy z cudem (nie mówiąc już o mojej aparycji...) :(

    OdpowiedzUsuń
  4. Coś wspaniałego! Jesteś geniuszem! Odkąd okazało się że Olmos będzie gościem Pyrkonu marzyłem żeby się przebrać ale nie miałem pomysłu jak to niedrogo zrealizować, aż tu nagle czesząc internety trafiłem na Twój blog. Szacun i dzięki! :)

    OdpowiedzUsuń